Raceverslag 12/01/2008

 

Mening van het team:

 

Na onze allereerste overwinning in de wedstrijd op 24 december willen we hier gerust wel aan wennen, steeds alle voorbereiding op scherp waren we opnieuw paraat voor de 2de wedstrijd van de wintercup op Antwerp Karting.

Deze keer liet de organisatie geen training toe voor de wedstrijd, met de nodige protest van de teams als gevolg, gelukkig hadden we zoals gewoonlijk een avondtrainingssessie ingezet op vrijdagavond.

Na een vlekkeloze start in de reeks met de Honda leek onze grootste concurrent Matieu Collin berust op revanche, deze was duidelijk sneller, we zijn tevreden met een mooie 2de plaats.

De start in de tweede reeks met de Briggs en Stratton was eveneens vlekkeloos, de afwezigheid van de winnaar van eerste race bleek te zorgen voor meer zekerheid van overwinning, maar de snelste piloot van 2007 en tevens winnaar van het kampioenschap was van de partij, laatst genoemde kon echter geen weerstand bieden door een verkeerde bandenkeuze en Jonas won zijn eerste wedstrijd met de Briggs en Stratton.

 

De Piloot vertelt verder alle details.

 

Mening van de piloot:

 

Het zou een spannend weekend worden. Voor de race met de Honda was de grootste concurrent (toen op de tweede plaats in het klassement) opvallend competitief ingesteld. Hij zou en moest winnen. In de race was ik goed weg op de eerste plaats. Na 20min racen plaatste de competitieve concurrent die in tweede stelling reed een aanval. We konden niets meer doen en hij stak voorbij.
De slimste beslissing was om hem op de voet te volgen. Hierdoor konden we een mooie kans niet laten liggen: bij het proberen passeren van een dubbelaar koos hij voor de buitenkant en wij voor de binnenkant. Wij trokken aan het langste eind en konden onze 1e plaats terug innemen. Het beslissende moment viel er tijdens de pitstop. In de pits viel onze Honda – wegens een te lage rolantie – stil. Met het terug in gang trekken verloren we kostbare tijd. Hierdoor kwam de concurrent terug in de eerste positie. Deze wilde hij onmogelijk prijs geven en reed ronde na ronde sneller.
Hij won de race en wij waren tevreden met de tweede plaats, maar de weegschaal moest nog beslissen op de eerlijkheid van de race. Onze concurrent kwam op de weegschaal met een tekort van 8kg!! Na enkele keren op en af de weegschaal te rijden woog hij uiteindelijk genoeg. Op deze manier wogen wij opeens 8kg teveel. Dit is goed voor 1 seconde verlies per ronde! Er moet toch geprutst zijn met de weegschaal want wij hebben nooit iets aan ons gewicht moeten afnemen en wogen in het verleden steeds juist genoeg. Zelfs voor de race wogen we 1kg teveel om op zeker te spelen, maar bij mijn weten verlies je lichaamsgewicht door te sporten en kom je geen 7kg bij…

De tweede race was de race met onze Briggs & Stratton. De vorige dag hadden we te horen gekregen dat de zwaarste concurrent opgegeven had en niet deelnam aan de race. Hierdoor waren we extra gemotiveerd om onze eerste zege – na de zege in de vorige race met de Honda – met de Briggs is de wacht te slepen.
We waren met de start goed weg en konden bij een junior aanklampen. We reden toen op de eerste plaats in onze klasse. Deze hebben we nooit meer uit handen gegeven, zelfs niet bij de verplichte pitstop! De eerste zegen met de Briggs & Stratton was een feit, dit compenseerde met het verlies in de Honda klasse. Zo werd het toch een geslaagd weekend!

 

De Tussenstand

 

raceuitslag 12-01-08 Honda
kilk om te vergroten

raceuitslag 12-01-08 B&S
kilk om te vergroten